Légy Önmagad divatja!
A divat és a reklám manapság együtt jár. Gondolj bele: nem tudsz úgy viselni ruhát, hogy közben ne reklámoznád azt. Még akkor is, ha utálod, csak felvetted, hogy azért mégse meztelenül menj le a boltba. Lehetetlen elkerülni, hogy valakinek az utcán ne tetsszen meg a pulcsid, még akkor is, ha rikít rajta a lekvárfolt. Ennyire reklám-és divatközpontú lett a világ? Nézzük meg ezt a dolgot közelebbről!
Ha valakinek azt mondjuk „divat”, gondolhat bármire. Ha azt mondjuk, „reklám”, gondolhat bármire. Női ruha annyi van, mint a tenger. És ez a tenger pedig divatot és reklámot egyaránt hullámoztatja. Ezt a hasonlatot nem láttuk jönni, de benne hagyjuk a szövegben. A fent említett két fogalom a XXI. század két kulcsfogalma.
De miből áll a divat és a reklám? Abból, amit mit MI adunk hozzájuk: új stílusirányzat, saját márka, egy profilkép új ruhában. Akármi is a hozott anyag, egyvalami mindig jelen lesz a divatban: a versengés. Versengés az elismerésért, esetleg versengés a lájkokért. Hiszen mi a divat maga, ha nem a verseny, a másolás és a metakommunikáció nagy egyvelege? E három tényező pedig mind azt igazolja, hogy még egy lila póló is reklámozhatja azt, hogy szereted a lila színt. Mondhatni, hogy a divat tehát a mainstream öltözködés? Mondhatni. Egy hatalmas háló, amely bejárja a világot: mindig jelen volt, és mindig jelen is lesz. Arról pedig sokat lehetne vitatkozni, hogy a közízlés formálja a divatot, vagy a divat a közízlést, de kicsit olyan szinteket verdesnénk akkor, amelyeken már a tyúk vagy a tojás kérdését is vizsgálhatnánk. Ugorjunk egy kicsit inkább vissza:
Ahogy korábban említettük, a divat nagyrészt magában hordoz egyfajta utánzási ösztönt. „Ami jól áll egy modellnek, az majd jól áll nekem is” – gondolja ezt egy általános iskolás gyerek, aki meglepődve tapasztalja, hogy a tükörben mégsem a modell néz vissza rá a kifutóról, amikor felpróbálja a frissen megvett ruhát. Épp ezért fontos vigyázni ezzel: sosem szabad a divatot az önértékelés elé helyezni. Sosem tudhatod, hogy a modell nem épp egy olyan gondtalan életre vágyik-e, amilyen egy általános iskolás gyereké.
Az önértékelés álljon mindenek felett: ha neked nem tetszenek az aktualitások, ne hordd. Egyéniséged legyen, ne pedig ruhahordási kötelezettséged. A divat képes arra, hogy felerősítse az emberekben az egy csoporthoz, belső körhöz való tartozás érzését. Óva intünk minden vásárlót és olvasót ettől: olyan ruhát vásárolj, ami Neked tetszik, és ne olyat, ami egy kornak. Te vagy a belső kör - bármilyen fura is ez a hasonlat.
Viszont van az a bizonyos másik véglet, amikor annyira különbözni akarunk a „tömegtől”, hogy ezt a viseletünkön keresztül akarjuk reklámozni. Hoppá, megint a reklám. Felül akarunk emelkedni, ám ezt csak úgy tehetjük, ha olyan ruhákat hordunk, amelyeket a világ már felemelt előttünk. Tipikus gondolkozás, főleg a mai fiatalság körében, ám közel sem helyes. Ne is számítson, hogy valami divatos vagy nem. Tetszik egy sál? Hordd. Tetszik egy kabát? Hordd. De a világ görcsösségét ne hordd. Azt hagyd meg annak, aki azt szereti, ha reklámtáblát hord magán.
Mindkét szélsőség esetében tehát betalált a marketing. Nehéz is lenne megtorpedózni ezt a tényt. Ez az a pont, ahol a reklám és a divat végleg összefonódik: hiába divatos valami, azt el is kell juttatni az emberekhez, és a közízlés majd eldönti, átmegy-e a rostán. Itt érkeztünk el ahhoz a ponthoz, hogy újra elővegyük a kérdést: melyik volt előbb? A divat vagy a közízlés? És most jelenleg az utóbbi vezet 1:0-ra.
Viszont: a történelem és a divat mindig változik. Mi mozgatja e változást? A divat akkor érzi szükségét változni, ha egy előző generáció viselete már látványosan ósdi, kevesen hordják azt. És mi ezzel a baj? Az, hogy a trend így már akkor elavul, mielőtt az valóban trenddé válhatna. A kazettáknak, a nyolcvanas éveknek, a hatvanas évek hippi stílusainak is mind el kellett múlniuk. Viszont nem buta a világ, évek múltán ezekben az elmúlásokban a divat reneszánszát látja meg: e pillanatban is tombol a nyolcvanas évek-láz. Számos együttes újra kazettákon adja ki az albumait. A mozik is a nosztalgiára építenek: egyre több olyan filmet forgatnak, amely szándékosan a nyolcvanas évek stílusát idézi.
Mindent összevetve: a divat nem baj. A reklám sem baj. Akkor van baj, ha csak ezekre hagyatkozunk, és ilyen alapokra helyezzük saját egyéniségünket. Ne érdekeljen, mi divatos és mi nem: ha Neked tetszik, hord! Így leszel Önmagad divatja. A gondolatok formálják a valóságot – formálják a világot is! És legyen is gondolatunk mindenről, elkélhet még! Találkozzunk legközelebb!
Puszi, Barby